Mikä ihmeen Kaupunkikeskusta?

Hämeenlinnan Kaupunkikeskusta ry on kaupungin, keskustan yrittäjien, yhteisöjen, yhdistysten ja kiinteistönomistajien lokakuussa 2002 perustama yhdistys.
Yhdistyksen toiminta-alue on Hämeenlinnan kaupallinen keskustavyöhyke sekä kulttuurialueet.
Yhdistyksen tavoitteena on tehdä Hämeenlinnan kaupunkikeskustasta niin asukkailleen kuin vierailijoillekin turvallinen, viihtyisä ja monipuolinen, kaikkina vuoden- ja vuorokaudenaikoina toimiva vetovoimainen asuin- ja asioimisalue.

Yhdistys haluaa

  •  edistää ja lisätä jäsentensä menestymistä ja vaikutusmahdollisuuksia
  •  vahvistaa kaupunkikeskustan kaupallista ja matkailullista vetovoimaa
  •  lisätä keskustan liikepaikkojen kilpailukykyä kaupungin luomin edellytyksin
  •  kasvattaa myönteistä mielikuvaa elinvoimaisesta asuin-, palvelu- ja kulttuurialueesta
  •  toimia moottorina ja kiinteässä yhteistyössä keskustan eri intressipiirien kanssa

Mitä tämä oikeasti tarkoittaa?

–          yhdistyksen kautta jäsenet saavat äänensä kuuluviin ja yritykset edullista ilmoitustilaa
–          yhdistys hoitaa torin ja markkinoiden myyntipaikkoja
–          yhdistys järjestää erilaisia tapahtumia torilla ja keskustassa
–          taustalla toimivat tiimit ovat mukana keskustan kehittämistä koskevissa keskusteluissa ja suunnitelmissa, mm. kiinteistö- ja liikennetiimi ottaa kantaa ajankohtaiseen pysäköintitilanteeseen

Yhdistys koostuu siis jäsenistä, kiinteistö- ja liikennetiimistä, kaupallisesta tiimistä ja hallituksesta. Käytännön toimissa on mukana talouspäällikkö, markkinaisäntä Kari Karhu ja palvelupäällikkö Sari Hagemeier.

 

 

Yksi vastaus to “Mikä ihmeen Kaupunkikeskusta?”

  1. hämeenlinnalainen

    Kaksi suurinta ongelmaa Hämeenlinna keskustassa ovat pieni asukaspohja ja huono tieverkko.

    Kaikkein eniten viime vuosina asukasluvultaan (ja muutenkin) kehittyneissä kaupungeissa on panostettu kaikkein eniten juuri nimenomaan keskustan ja sen lähialueiden asukaspohjan kasvattamiseen. Keskusta, jossa on laaja asukaspohja, pystyy tuottamaan palveluita, suuria liikkeitä(esim. vaikka Stockmann), erikoisliikkeitä ja viihdettä, joita pienellä asukaspohjalla ei pystytä tuottamaan, koska ei ole riittävää kysyntää. Tähän yksinkertaisena ratkaisuna on tarpeeksi laaja, tarpeeksi korkeiden kerrostalojen tiivis tuotanto keskustaan ja sen lähialueille. Juuri näin esim. Suomen eniten kasvavassa Oulussa ollaan tehty, muutettu vanhoja tehdasalueita keskustan kupeessa tiiviiksi ja korkeiksi kerrostaloalueiksi. Keskusta on myös ikkuna muuhun kaupunginosiin ulkopaikkakuntalaisille. Kun ulkopaikkakuntalainen esim. harkitsee kaupungin kannalta, muuttaisiko Hämeenlinnaan vai Lahteen, jos työolosuhteet oletetaan samaksi, niin kuva kaupungeista perustuu yleensä lähes täysin niiden keskustojen varaan.
    Myös junanradan ja moottoritien merkitys kannattaisi käyttää hyödyksi, koska niitä pitkin kulkee päivittäin tuhansia, jos ei kymmeniätuhansia ihmisiä Hämeenlinnan ohi. Nämä ihmiset muodostavat kuvansa Hämeenlinnasta sen perusteella, mitä näkevät autoistansa tai junasta. Moottoritien kattaminen on erinomainen idea ja tuo varmasti tunnettavuutta lisää Hämeenlinnaan, jos se nyt saadaan joskus tehtyä. Tämän lisäksi voitaisiin tehdä myös radan vierustasta houkuttelevan näköinen. Mielestäni siihen kannattaisi rakentaa myös kerrostaloja, varsinkin keskustan läheisille osille kuten Vanajantien itäpuolelle. Oulussa radan ympärys on täytetty kerrostaloilla, ja ne luovat kuvan suurkaupungista, kun menee junalla Ouluun. Hämeenlinnan ohi junalla mentäessä tulee kuva lähinnä etäisestä pikkupitäjästä tällä hetkellä.

    Toinen ongelma Hämeenlinnan keskustassa on huono tieverkko. Kuinka moni ulkopaikkakuntalainen edes viitsii tulla autolla Hämeenlinna keskustaan, kun tietää, että mukulakiviviidakossa ajaminen on lähes sama, kuin ajaisi pellossa. Keskustan katuverkkoa uusittaessa uusiminen pitäisi tehdä asfaltista, eikä vanhanaikaisesta mukulakivestä, joka on epämiellyttävä autoilijalle. Toiseksi katuja Hämeenlinnassa pitäisi pyrkiä leventämään keskustan kasvavan liikennemäärän vuoksi. Tämä onnistuu, kun vähennetään parkkipaikkoja katujen vierestä ja tehdään maanalaisia parkkitaloja peruskallioon. Esim. linja-autoaseman ja torin alle voisi tällaiset tehdä ja suuressa mittakaavassa. Kolmanneksi Hämeenlinnan keskustan etuajo-oikeudet ovat mielestäni hullusti järjestetyt. Useasti joku tie on osanmatkaa etuajo-oikeutettu ja sitten tuleekin yhtäkkiä kolmio, eli ei ole mitään selkeetä päätietä, minkä ympärille muiden teiden etuajo-oikeudet rakentuisivat järkevästi.

    Eli tiivistäen, jos halutaan saada koko Hämeenlinnasta vetovoimaisempi, niin lisää vähintään 8-kerroksisia kerrostaloja keskustaan ja sen lähialueille tiiviisti korttelimaisesti rakennettuna. Myös junanradan viereen Vanajantien itäpuolelle kerrostaloja. Parempi katuverkko ja lisää parkkihalleja maan alle.

    Vastaa

Kirjoita vastaus

  • (ei julkaista)

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>